,


torsdag 26. januar 2012

Fallen av Lauren Kate


Tittel: Fallen (Engelsk)

Forfatter: Lauren Kate

Utgivelsesår: 2009

Utgave: Paperback

Antall sider: 452

Cover: Pent cover, hadde plukket opp denne boka i en butikk.

Passende alder: 14-24


Luce begynner på en ny skole etter at noe fryktelig hende med en gutt hun likte. Hun husker ingenting fra den kvelden, derfor tror folk hun er litt sprø. Hun starter på Sword & Cross, en goth-aktig skole for trøblete ungdom.

Her møter hun Daniel, som hun med en gang føler seg tiltrukket av - samt at hun føler hun har møtt han før. Det er derimot ganske tydelig at han ikke har noen interesse av henne. Men hvorfor oppfører han seg som han hater henne, når de aldri har møttes før?

Tanker: Det jeg mislikte aller mest var at jeg allerede etter første kapittel skjønte hvordan boka ble å ende. Alt for åpenlyst, og overhodet ikke noe mystikk. Slutten var heller ikke uforventet. (Eller kanskje jeg bare er supersmart?) Derfor anbefaler jeg alle som vil lese denne, å rett og slett hoppe over prologen. Den røper ALT for mye.

Hovedpersonen er absolutt likbar, noe som selvfølgelig er veldig viktig. Synes derimot nesten alle delene med henne og Daniel var awkward og irriterende. Forfatteren kunne gjort hovedpersonen litt mindre patetisk..
Det irriterer meg også at det alltid må være trekant-drama (to gutter, en jente) i alle slike bøker, det blir rett og slett for Twilight for meg. (Misforstå meg rett - jeg liker twilight-bøkene, men ikke når samme ting skal gå igjen i alle bøker.)

Konklusjon: Siden hovedhistorien og det paranormale var så lett å gjette seg til, ble dette egentlig bare en historie om en jente som begynner på ny skole, og finner en gutt hun liker. Noe som kan være mer en bra nok for meg, hvem setter ikke pris på en fin kjærlighetshistorie? Men dette ble litt for tynt. Fant likevel boka ganske vanskelig å legge fra seg, så noe må jo ha holdt interessen oppe.


Karakter: 3,5 (av 6)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar