,


mandag 5. mars 2012

Ulven fra steppene av Conn Iggulden


Tittel: Ulven fra Steppene

Forfatter: Conn Iggulden

Utgivelsesår: 2010

Antall sider: 464

Cover: Passende med tanke på sjangeren. (Historisk)


Passende alder: 17+


Temüdsjin er en av sønnene til daværende Khan over ulve-stammen. Faren blir forrådet og drept, og Temüdsjin og resten av familien hans blir sendt bort alene. Å overleve på steppene i Mongolia uten en stamme er nærmest umulig, men de overlever. Og da er det på tide med hevn.

Tanker: Dette er første bok i serien om Djengis Khan, en kjent hærfører som vi faktisk ikke vet så mye om. Forfatteren bodde ett år i Mongolia for å få mest mulig fakta, som bare har gått i muntlig arv. Det er derfor noe som er usikkert om livet til Djengis, men en del vet vi.

Denne boka er utrolig spennende, du blir revet med og føler akkurat det Temüdsjin (Djengis) føler. Jeg har alltid følt at Djengis var en slemming, men etter å ha lest denne serien føler jeg han er mer en helt. Det at de blir overlatt for seg selv for å sulte eller fryse ihjel er hjerteskjærende, og du ønsker over alt at de skal klare seg.

Serien følger Djengis og brødrene hans, deres vei til makt og hevn, og vi får se hvorfor Djengis har blitt en av de mest kjente historiske figurene. Og måten det er skrevet på er helt fantastisk, Conn Iggulden har uten tvil blitt en av mine favorittforfattere. (Anbefaler dere å lese serien hans om Cæsar også.)

Ikke bare er det spennende, men det er også så innmari interessant. Du føler faktisk at du lærer noe, og det må jeg innrømme at har skjedd litt sjeldent i de bøkene jeg har lest i det siste.

Konklusjon: Uten tvil den beste historiske serien jeg noensinne har lest, og jeg anbefaler den til alle. Jeg elsker den, min bror, far og morfar elsker den. Den passer altså til alle (nesten) aldre og kjønn.


Karakter: 6 (av 6)

2 kommentarer: