,


tirsdag 21. februar 2012

My Love Lies Bleeding av Alyxandra Harvey


Tittel: My Love Lies Bleeding

Forfatter: Alyxandra Harvey

Utgivelsesår: 2009

Antall sider: 248

Cover: Æsj, altfor klisjè.

Anbefales til: folk som liker Twilight og vampyrer.

Passende alder: 13+


Solange blir gjort om til vampyr på sin 16 års dag, om bare noen uker. Hun er den første jenta på århundre som har blitt "født" som vampyr, altså forvandlingen kommer automatisk når hun blir gammel nok.

Det sies at hun skal bli vampyrenes nye dronning, noe mange er misfornøyde med. Og vil de ikke drepe henne, så vil de gifte seg med henne for å dele på makten.

Lucy, Solange's beste venninne, er menneske, men ikke hjelpesløs fordiom. Når Solange blir kidnappet, drar Lucy og Solange's bror, Nicholas, for å finne henne.

Tanker: Gjennom hele boka bytter vi på å være i hodet til Lucy og Solange, noe som avogtil kan være forvirrende. Begge skriver i "jeg"-person, og jeg måtte avogtil tenke meg om for å huske hvilken person det var jeg fulgte akkurat da.

Jeg likte veldig godt at Lucy alltid har visst at Solange og familien hennes var vampyrer. Godt å slippe den "jeg er vampyr" - "jeg tror deg ikke" biten.

Romansen i boka, iallefall Lucy's, er bra ordnet. Nicholas og Lucy har kjent hverandre nesten hele livet, de har bare alltid kranglet mye. Det gjør det litt lettere å akseptere at de plutselig får følelser for hverandre, enn at ekte kjærlighet oppstår på 2 dager.

Boka er ganske kort, og jeg synes egentlig ikke det som står bak på boka ga meg det rette inntrykket. Skulle uansett ønsket boka hadde vært lengre, da jeg følte noe skjedde litt for fort noen ganger. Hadde uten problem hatt nok materiale til 100 sider til.

Konklusjon: Alt i alt en helt ok bok. Sitter ikke igjen med noen sterke følelser, og kommer nok ikke til å lese oppfølgeren.


Karakter: 3,5 (av 6)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar