,


lørdag 10. mars 2012

Bøker omgjort til filmer - Ja eller nei?


DA VINCI-KODEN AV DAN BROWN

Boka ble skrevet i 2003, filmet i 2006. Jeg er veldig glad i Dan Brown, liker måten han blander fakta og fiksjon på. Jeg synes at Tom Hanks er perfekt som Robert Langdon, og filmen var spennende og bra laget. Meen, helt lik boka er den ikke. Jeg gjorde det helt feil, jeg så nemlig filmen før jeg leste boka. Da jeg leste boka, satt jeg nesten som et spørsmålstegn etterpå. Den sluttet jo ikke likens som boka? Er ikke slutten en av de viktigste tingene? Det var skuffende.



ERAGON AV CHISTOPHER PAOLINI

Boka ble utgitt i 2002, filmen i 2006. Boka er en av mine favoritter innen fantasy-sjangeren, og jeg har lest den mange ganger. Filmen er dessverre noe av det verste jeg har sett. Og det er veldig synd, for budsjettet ser ut til å ha vært stort nok. Manus og skuespillere gjør at filmen var en flopp.



RINGENES HERRE-TRILOGIEN AV J.R.R TOLKIEN

Boka ble utgitt i 1954, film i 2001. De tre filmene er en av mine favorittfilmer, og boka er en av mine favorittbøker. Her har det, etter min mening, blitt gjort en god jobb å overføre fra bok til film, selv om en del ting er forskjellig. Noen deler som var viktige for meg, ble ikke med i filmen - og noen ting i filmen er ikke med i boka. (Ja, alvene i Helms Deep.) Peter Jackson har uansett gjort en fantastisk jobb med å lage filmer som aldri kommer til å gå ut på dato. Men jeg må innrømme at jeg nyter filmene og bøkene på to helt forskjellige måter. Filmene gir meg gåsehud, og jeg elsker all slossingen. Boka er tung, og mørkere på en måte, men fantastisk likevel. Og herregud, jeg gleder meg til Hobbiten. (Som etter min mening er en enda bedre bok en Ringenes Herre.)



TWILIGHT AV STEPHENIE MEYER

Jeg leste den første boka når jeg var 17, og jeg klarte ikke å legge den fra meg. Seriøst, jeg hadde den med meg på vorspiel. Man kan altså si at jeg er (eller var iallefall, lenge siden jeg har lest de) en fan av bøkene. Filmene derimot, jeg synes de er så flaue! Det hele kommer nok av at Kristen Stewart, som jeg vanligvis liker, er så awkward i disse filmene. Jeg pinte meg faktisk gjennom. Bortsett fra det, vil jeg si at de har gjort en relativt bra jobb med å få med det viktigste fra bøkene, men nå er jo ikke akkurat bøkene verdens lengste eller mest avanserte. Skuespillerne og manuskriptet ødelegger iallefall for meg.



DEN FANTASTISKE MIKKEL REV AV ROALD DAHL

Bok utgitt i 1970, filmen kom i 2009. Den fantastiske Mikkel Rev var favorittfortellingen min når jeg var lita, den var både skummel og koselig, og hadde en happy ending. Her har filmskaperne gjort noe nytt, barneboka ble nemlig en voksenfilm! Misforstå meg rett, barn kan fint se den, men voksne som er kjent med historien vil nyte den mye bedre. Og såklart, forstå humoren mye bedre. Denne filmen har faktisk blitt en favoritt hos meg, og jeg anbefaler den til alle som har litt sær humor. Noe er litt annerledes fra boka, men hovedplottet er det samme.
Faktisk noe jeg diskuterte over noen øl med venner her om dagen; Roald Dahl må da være den forfatteren som har fått filmatisert flest av bøkene sine? Charlie og sjokoladefabrikken x2, Matilda, Den fantastiske Mikkel Rev, Heksene, James og kjempeferskenen. Har jeg glemt noen? Hører rykter om at SVK kommer som film også.



HARRY POTTER-SERIEN AV J.K ROWLING

Som superfan av bøkene hadde jeg aldri kunne blitt helt fornøyd med filmene. Men de har uten tvil vært flinke - skuespillerne passer veldig bra, (selv om Snape burde vært litt kjekkere, sorry Alan Rickman) og handlingen i filmene følger bøkene relativt fint. Som en person som har lest og hørt bøkene utallige ganger, finner jeg selvfølgelig noe å sette fingeren på - ting jeg synes burde vært med, ting som absolutt ikke skulle ha vært med. (Bellatrix i hiet). Men Rowling har skapt et stort univers, så jeg kan godta at det blir for mye å ha med alt. Konklusjonen er at jeg synes filmskaperne har gjort en bra jobb, men noen få minus. Jeg er stor fan av bøkene, filmene er helt ok.



Har du noen å bidra med? Fortell! :)

3 kommentarer:

  1. Håper "The Hunger Games" går opp i mine forventninger...

    SvarSlett
  2. Samme her. Grugleder meg til å se. Traileren lover godt, men er litt redd for at de ikke er like "brutale" i filmen som i boka. For min del så var det de største øyeblikkene. (Rue's død feks.)

    SvarSlett
  3. Ja til dne første iallefall :) men må jo si at jeg liker bøkene best, men ofte blir filmene bedre om man ikke har lest bøkene som f.eks Harry Potter har jeg aldri lest bøkene til men bare sett filmene.

    SvarSlett