,


onsdag 14. mars 2012

Firelight av Sophie Jordan


Tittel: Fireligh

Forfatter: Sophie Jordan

Utgivelsesår: 2010

Antall sider: 270

Cover: Ganske pent, da?


Passende alder: 14 +


Jacinda er en draki, en etterkommer av dragene. Noen tror at drakier er slemme (hunters) og vier livet sitt til å drepe dem.

Jacinda blir nesten tatt av hunters, og det ender med at hun og familien hennes rømmer fra samfunnet deres, for at Jacinda skal slippe straffen som følger av å snike seg ut, og nesten bli drept.

Å begynne på en ny skole når du er totalt annerledes er vanskelig, spesielt når hun møter Will. Hun vet at Will er en hunter, men å holde seg unna han kan bli vanskelig likevel.

Tanker: Jeg liker at forfatteren har tenkt helt nytt, drakier virker ganske fascinerende. Her snakker vi vinger og skjell, ildspruting og alt som følger med. Boka var også veldig lettlest, akkurat det jeg var i humør til når jeg leste den.

Kjærligheten mellom Will og Jace er veldig forbudt, men er ikke det den beste typen? Forholdet var veldig søtt skrevet, og Will er en fin fyr. Will vet at drakier finnes, men han vet ikke at Jacinda er en. Jace derimot, vet at Will er en hunter. Og risikerer likevel alt for å være sammen med han. Hun prøvde faktisk å holde seg unna, og det var troverdige forsøk i forhold til andre ting jeg har lest.

Konklusjon: Jeg var ikke superbegeistret for slutten, selvom jeg vet at det er flere (?) bøker i serien. Men boka var deilig lettlest, og det var lett å føle at man kjente karakterene.


Karakter 4 (av 6)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar