,


tirsdag 31. januar 2012

City of Bones av Cassandra Clare


Tittel: City of Bones

Forfatter: Cassandra Clare

Utgivelsesår: 2007

Utgave: Paperback

Antall Sider: 442

Cover: Helt ok

Passende alder: 15-26


Clary ser ting som det er åpenbart at ingen andre ser. Inkludert Jace, Alec og Isabelle. Clary blir raskt dradd inn i en verden hun ikke trodde fantes, der demoner, vampyrer, varulver og feer eksisterer.

Clary's mor blir kidnappet, og da starter jakten på å finne ut hvor hun er, og hvorfor hun ble tatt.

Tanker: Jeg leste den andre serien til Cassandra Clare først, The Infernal Devices. Denne, The Mortal Instruments, foregår i samme verden, bare noen hundre år senere. Derfor var det litt gøy å lese kjente navn fra den forrige serien. Det var derimot litt kjedelig å få mye repetert (siden jeg som sagt har lest den andre serien), spesielt hvordan verdenen fungerer, og hvorfor shadowhunters har så mye makt. Men jeg skjønner også at det er nødvendig for de som ikke har lest begge.

Liker at heltinnen vår ikke var helt på knærne etter helten, før de faktisk kysset for første gang. Halve boka var derfor ikke bare "Jeg lurer på om han liker meg" og "han er så kjekk". Hun er overhodet ikke inbilsk, og lar bare verden gå sin gang. Hovedpersonen er bare 15 år, noe jeg var litt skeptisk til, men hun er moden for alderen, så det var lett å glemme.

Simon synes jeg bare er en utrolig irriterende karakter. Det var også lett å gjette hvem faren var.

Konklusjon: Spennende bok, uten tvil. Clare skriver veldig bra, og hun har blitt en av mine favoritt-forfattere. Sier det en gang til; denne verdenen hun har skapt er utrolig bra laget. Slutten var såppass uforventet - eller, jeg ville bare ikke tro på det - at jeg bare måtte begynne rett på neste bok i serien.

Karakter: 5 (av 6)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar