,


onsdag 29. februar 2012

Poison Study av Maria V. Snyder


Tittel: Poison Study

Forfatter: Maria V. Snyder

Utgivelsesår: 2005

Antall sider: 409

Cover: Ikke spesielt tiltalende, men ikke stygt heller. Liker den andre utgaven bedre.


Passende alder: 14+


Yelena har drept en mann, og skal bli henrettet. Istedet blir hun tilbudt jobben som mat-tester, altså sjekke mat for diverse gifter. Hun takker ja, og Valek begynner umiddelbart å undervise henne i forskjellige type gifter.

Valek gir henne også en gift, og hun vil dø dersom hun ikke tar motgiften hver eneste dag. Det blir altså vanskelig å rømme.
Faren til mannen hun drepte er ute etter henne, så den nye tilværelsen kan bli litt av en prøvelse.

Tanker: Jeg har hørt så mye bra om denne boka, og jeg ble ikke skuffet. Jeg la den faktisk ikke fra meg før jeg var ferdig. Forfatteren skriver bra, og har skapt en verden du faller naturlig inn i. Jeg likte hovedpersonen, Yelena, veldig godt, og var fornøyd med at hun bare innrømte mordet, uten å forklare hvorfor hun gjorde det. Måten forfatteren gir oss litt informasjon om gangen var veldig bra gjort, og jeg var hele tiden nysgjerrig etter å vite hva mer som hadde skjedd før hun drepte han.

Yelena var også en sterk person, noe jeg foretrekker i bok-heltinner. Men hun var også sårbar på innsiden, selv om hun sjeldent viste det til noen andre.

Under hele boka skjer det ting hele tiden. Når jeg tenker tilbake nå, føles det ut som jeg har lest flere bøker enn bare en. Det er aldri et stille øyeblikk, noe som gjør at boka blir veldig vanskelig å legge fra seg.

Romansen i boka er overhodet ikke åpenbar. Heltinnen vår går ikke rundt å ser etter kjekke menn hele tiden, og hun driver heller ikke å småflørter. Jeg liker det, det er annerledes, og naturlig med tanke på situasjonen hun er i. Jeg var langt over halvveis i boka før jeg begynte å mistenke at det ble en romanse etterhvert, for jeg hadde helt ærlig ikke forventet det.
Jeg savnet derimot litt småflørting etter at hun begynte å legge merke til han, men jeg skal ikke klage. ;)

Var det foressten noen flere som la merke til den ene Hunger Games likheten?

Konklusjon: Kjempedeilig å finne en bok jeg virkelig likte igjen, og jeg skal skyndte meg å bestille neste bok i serien.

Karakter: 5 (av 6)

1 kommentar: